Ulricehamns-
repeatern

I ett för årstiden relativt kylslaget Ulricehamn visades SK6LUs repeater upp för amatörradioallmänheten (långt ord, eller?). Det var SM6EDH Carl-Gustaf samt SM6WVY Håkan som visade upp ett litet underverk till repeater som utan några större driftstopp tjänat amatörerna i Sjuhäradsbygden i många år.

Förutom ovan nämnda radioamatörer så besöktes visningen av den alltid glada SM6JDM Karl Gustav, SM6EAT Roland med XYL Eva samt er reporter. Vi samlades alla på den översta parkeringen vid golfbanan. Efter att Carl-Gustaf berättat om repeaterns spännande historia så begynte vi en gemensam vandring till repeatermasten. Repeatermasten visade sig vara en mäktig historia med en höjd om 40 meter och i direkt anslutning hittas golfklubbens ”driving range”-fält. För er som vet vad detta är så förstår ni att en viss oroskänsla infann sig hos er reporter.

Med orden – bered er inte på något storartat – så öppnade Carl-Gustaf dörren till repeaterstationen. Det vi såg förundrade er reporter. Tre stycken små apparatlådor med åtta stycken feta kavitetsfilter visade sig. Carl-Gustaf berättade att den extremt driftstabila repeatern byggts av SM7RIN Ingemar. Denna man har rykte om sig att kunna bygga det mesta!

Jaja, jag ska försöka dra lite fakta. Masten står på 320 meters höjd. Antennen (enkel dipol) sitter nästan 40 meter upp. Detta ger en höjd om nästan 360 meter för repeaterantennens placering. Repeatern sänder med endast 4 watt… Dock är det nog inte någon större dämpning i de extremtjocka koax-kablar som repeaterstationen ansluter till.

Jättetrevlig tillställning blev det! Jag önskar att fler kommit för att titta. Förhoppningsvis ges fler tillfällen framöver. Tack Carl-Gustaf, Håkan och Karl-Gustav som gästfritt bjöd oss att titta!

…och foton kanske kommer. Den alltid trevliga och pratglada Eva och SM6EAT Roland förevigade med några foton. Dessa är i ”analog” form. Kanske kommer dessa i digital form till er reporter sinom tid…