Rapport från D6 möte

2015-02-21 10-bI lördags var det distriktsmöte i Hasslösa, arrangerat av Lidköpingsklubben, SK6LR. Jag och Eva var där. På programmet stod, förutom sedvanligt möte en bejublad föreläsning av SM7CBS, Tore om stegmatade antenner. Tore propagerade om ”Back to basic”, stegmatning, en teknik som användes före koaxialkabelns tillkomst. Vad sägs om att bygga en enkel dipolantenn för alla kortvågsband med en verkningsgrad på 95% utan att den behöver justeras?

För och nackdelar diskuterades, helt klart att fördelarna övervägde. En riktig aha-upplevelse! För att det skall fungera måste man bygga sig en balanserad tuner, dock inte så krångligt och detta föreslås som projekt i klubbstugan till hösten.

Läs gärna om stegmatning och matchboxar på www.sk7ca.org hemsida. I QTC nr 3 2012 finns en beskrivning på en enkel S-Match för anpassning av stegmatade antenner. Du kan ladda ner denna tidning här: QTC 202012-03.pdf Tore sålde också påsar med spridare för tillverkning av stegar, en sådan köpte jag men du kan också köpa liknande hos Limmared.nu

Under distriktsmötet så presenterade Valle information från SSA, vi fick höra motioner till årsmötet m.m. Medverkande SSA-representanter och klubbar presenterade sig och beskrev sina aktiviteter. Höstens möte kommer troligen att hållas i Göteborg av SK6GO.

Ett mycket lyckat möte där det tyvärr var alldeles för få besökare!

de Roland & Eva