SM6CUK DX-pedition

SM6CUK på resa till Påskön och ön Robinson Crusoe år 2009.

Nytt: The Movie!

I januari 2009 startade jag (Lars-Göran/SM6CUK) min planering av ännu en resa till Stilla Havet, där Påskön och ön Robinson Cruoe i ögruppen Juan Fernandez var målen. Påskön ligger 4000 km från Chiles fastland och ögruppen Juan Fernandez ligger 660 km utanför Chiles kust och båda ögrupperna tillhör Chile. Öarna har inga bofasta radioamatörer så det är flera enskilda radioamatörer eller grupper av amatörer som åker dit under en kort period för att köra radio.

Jag ansökte om licenser för att få köra amatörradio från öarna. För Påskön skulle jag använda signalen CE0Y/SM6CUK och för ön Robinson Crusoe gällde licensen för signalen CE0Z/SM6CUK. Jag fick även tillåtelse att temporärt använda bandet 30 meter för telegrafi som annars inte är tillåtet i Chile.

I april beställde jag biljetter för flyg till Chile och för flyg till Påskön som ligger 5 timmars flygresa från Santiago i Chile. Flygresan från Santiago till Robinson Crusoe tar knappt 3timmar.

Den 16 november var resväskan packad med personliga persedlar, en bärbar dator och en tranceiver Elecraft K3 och som backup hade jag även med en FT-857 samt en antennavstämningsenhet MFJ 945E. I väskan fanns även en elbugg och manipulator samt kraftaggregat. Antennen var en G5RV samt en 10 meters glasfibermast som skulle användas som GP för 30-metersbandet med eleverade radialer. Det blev lite övervikt men det var inräknat i planeringen. Resan gick från Landvetter via Paris till Santiago. En veckas rundresa i Chile ingick och det var en upplevelse bara det.

Den 22 november gick resan med ett vanligt passagerarplan av typ Boeing 767 till Påskön som har cirka 4000 innevånare och ytan är 163 kvkm. De flesta öborna bor i huvudorten Hanga Roa. Väl installerad på Hostel Manutara, som jag besökt vid en tidigare resa, sattes apparater och antenner upp och CQ de CE0Y/SM6CUK sändes ut i etern på telegrafi. Signalen blev snabbt känd och de frekvenser jag sände på blev mer eller mindre blockerade av alla som behövde Påskön i sina loggar. Enklaste sättet att få kontakt med Sverige var på 30 och 40 meter. Jag hade totalt 4000 kontakter varav 74 var med olika SM-stationer. På 80 meter har jag 29 olika SM-signaler i loggen. Från Borås Radioamatörer var det två amatörer som fick kontakt, Anders/SM6CNN och Sven/SM6AHU. Från Påskön deltog deltog jag i CQWWCW-contest där ju alla radioamatörer i hela världen kan medverka. Det blev inte riktigt som jag räknat med för med bara 100 Watts effekt och en lite trådantenn så blev det nästan bara kontakter med Syd-och Nordamerika. 200 QSOn blev det och det räcker inte så långt i dessa sammanhang även om man råkar befinna sig på en ”rar” ö i Stilla Havet.

Den 6 december gick flyget tillbaka till Santiago på fastlandet där det gällde att packa om och kontrollera att flyget ut till Juan Fernandez skulle gå enligt tidtabell. Den 8 december kl 10.00 lokal tid startade det tvåmotoriga planet av typ Beechcraft King B90 med full last och 6 passagerare. Maximalvikt för bagage var 10 kilo, men tack vare att jag redan i Sverige talat om för flygföretaget att jag kommer ha med mig övervikt (totalt 32 kg) så gick det bra att få med sig all radiomaterial. Efter c:a 3 timmars flygtur landade planet på en enkel landningsbana på ön Robinson Crusoe. Efter en promenad på ett par kilometer kom jag fram till en brygga där ”Färjan” väntade. Det visade sig vara en roddbåt modell större som var försedd med utombordsmotor och som tog passagerarna den drygt en timmes långa båtresan fram till huvudorten San Juan Bautista.

På ön bor det cirka 600 människor som lever helt och hållet på hummerfiske. Humrarna som fångas fraktas levande i kartonger med flygplanen till fastlandet och säljs vidare till restauranger eller så exporteras de bl.a till Japan. På ön finns några hostel och ett av dem blev min boplats under den vecka jag var på ön. Ett av de första QSO.n som jag körde var med SM6CNN på 80 meter, därefter gick jag över till 40 m där även SM6AHU dök upp med ganska goda signaler. Därefter fanns CE0Z/SM6CUK på DX-klustret och sedan blev det fullt kaos på frekvensen trots splitkörning. Signalen piratades även under en och halv timme vilket ger en massa merarbete för mig med att skicka tillbaka QSL till de som kört pirater.

Många stationer lyssnar inte när DX-stationer sänder utan skickar ut sin signal oupphörligt tills de eventuellt får svar och det verkar som om många amatörer överhuvudtaget inte hör den station de försöker köra. Från Robinson Crusoe körde jag c:a 2000 QSO varav 40 olika SM-stationer finns i loggen. Den 15 december var jag tillbaka i Sverige igen efter en väldigt intensiv och rolig resa.

Lars-Göran/SM6CUK (Sven/SM6AHU har varit behjälplig som skribent)

One comment on “SM6CUK DX-pedition”

• Erik says:

Mycket trevlig berättelse Lars-Göran. Hittade den av en händelse då jag var ute på webben idag.
    Tror jag fick några QSO på 80 meter med dig.