Besök hos SK6SJ

Färden mot Ulricehamn startade 14.20. Ett soligt men vindigt väder fick jag på min färd. Jag hade 15 kilometer kvar att åka då jag startade upp Ulricehamnsrepeatern med 5 watt och gummipinne. Fick ett blixtsnabbt svar av SL6ZYH med Gunnel (SM6WXL) vid spakarna som gav mig anvisningar för att komma till Försvarets Hus där SK6SJ, SK6LU och FRO håller hus. Jag hittade fram och möttes av SM6VQJ Birger som hälsade mig välkommen.

Försvarets Hus är en gul stor träbyggnad med skattad byggnadstid om tidigt 1900-tal. Ett underbart hus med utsikt över Åsunden. Åsunden som för dagen krusades, eller kanske vågades, av den kraftiga vinden. SK6SJ bjöd till med frallor, kaffe och väldigt smakrika muffins. Gunnel som bakat, kallade dessa muffins för misslyckade. Man undrar då hur goda dessa blir då Gunnel lyckas, hi.

Runt fikabordet hittades förutom SM6WXL Gunnel, även Jan SM6WXA, SM6TMR Manuel, SM6VHT Johan, SM6XSP Henrik samt nyss nämnde SM6VQJ Birger. Er reporter avvek en stund från fikabordet och snokade runt lite. Hittade fram till radiorummet där jag fann en massa nostalgistationer. Ni vet dessa stationer som visar frekvensen utan en digital display. Vidare hittades mordernare staioner (ingen nostalgi). En av dessa var inställd på 3.755 kHz, men just då var det dött på denna frekvens.

Er reporter fortsatte med sitt snokande och lyckades till och med ta sig upp på taket. Jag kunde konstatera att där satt antenner för HF och VHF. Avundsjuk kunde jag konstatera att det fanns mycket möjligheter för framtida antennmontage. Jag tror SK6SJ kommer att höras starkt i framtida tester.

Väl tillbaka vid fikabordet dök en annan medlem upp – SM6CNG Dag som berättade att han blivit medlem i dagarna. En blixtvisit gjordes av SM6WVY Håkan innan han var tvungen att rusa tillbaka till sitt arbete. Mycket prat och radiokörande blev det innan sällskapet bröt upp vid femtiden. Er reporter anträdde sin färd hemåt, men först efter att ha gjort en visit hos den lokala ICA-handlaren. Jobbar man inom ICA så tar man alla tillfällen i akt…

Tack ni alla i SK6SJ som bjöd med stor gästfrihet. Vi i BRA hoppas att ni kan komma till oss på vår fieldday den 29/5, men självklart är ni välkomna att hälsa på oss innan dess.

Tack!