Studiebesök hos SK6DG

Vi har blivit inbjudan att besöka vår grannklubb i Alingsås, Radioklubben Vasa, SK6DG.
Datum och tid, torsdagen 25 april på kvällen är vad vi vet hittills.

Vi återkommer när vi vet mera så att vi kan bestämma tid och plats där vi kan träffas för samåkning.

Kika gärna på deras webb för info om vad de sysslar med. https://sk6dg.se/
Karta här

Händer i klubbstugan

I onsdags återupptog vi byggandet av vår byggsats till mcHF kortvågstransceiver. Det visade sig att det enda som var kvar på kretskorten var färdigställande av SWR-bryggan med två små koaxstumpar som var svårmonterade med vår utrustning. Börje tog hem kortet och har gjort klart detta i sin verkstad.

På programmet:

• Onsdag 7 februari: Fortsättning mcHF, skruva ihop lådan, i samband med detta montera sluttransistorer samt dioder.
  • Onsdag 21 februari: Börje, SM6DHD visar sitt nybyggda slutsteg.

Så här hoppas vi att bygget av mcHf ska se ut när det är färdigt:

Silent Key

Än en gång har en av vår medlemmar lämnat oss.
Lars Jonsson, SM6CUG avled 10 jan vid en ålder av 90 år.

Själv kände jag honom inte men han ropade in ganska ofta på vårt söndagsnät.

Lars, SM6NT skriver:

”Ser att vännen SM6CUG avlidit. Träffade honom första gången ombord på MS Saga då jag åkte båt till London med mina föräldrar 1973.
Han var yrkestelegrafist och bott så länge jag vet på Sjöbo. Ett tag skickade vi våra QSL via ISWL i England – då postade han paketen i England när han kom dit.”

Bild från MS Saga 1973. Fotograf Lars Lind, SM6NT

Länk till minnesidan

Vila i frid!

DMR startad

Det blev ett kort stopp på DMR repatern, istället har vi stoppat Svxlink då vi inte kan lita på logikkortet.
70cm FM går nu som vanlig repeater tills vidare. Öppnas med CTCSS 114.8 som vanligt.

SM6NT QRT – HS0ZME QRV snart

Då har Lars, SM6NT vevat ner masten för i år.
Tisdag morgon bär det iväg till Landvetter för vidare transport till Bangkok, Thailand.

Lars blir sedan QRV från Hua Hin där han hörs med callet HS0ZME.
Mode är mestadels CW men boka gärna sked med honom på SSB!
(Nämn inte FT8, då blir det inget sked)

HS0ZME på reversebeacon.net (CW)
HS0ZME på DX cluster dxsummit.fi (CW/SSB)

Kontaktuppgifter hittar du på SSA.SE i SM Callbook.